Wednesday, July 8, 2015

ohhhh durian.....Food Is Memories..



ohhh durian,kenapa dengan durian pelik tapi itu lah kenyataan yg memang akhir ini aku terfikir benar,tapi kenapa durian tidak makanan lain?ada juga kadang2 makanan lain...Food Is Memories wowwww kedengaran romantik puitis sikit hahhahahha..

Tahu kenapa dengan durian ni..mana x nya semalam July 6/6/15 aku keluar rumah buat delivery stock kuih raya dekat Phileo Damansara,time balik memang kebiasan kena lalu Sg Buloh drive punya drive kebetulan kot ada org jual durian kat tepi jalan bukan berlonggok dah tapi siap selori penuh dah tu siap pickup Toyota sekali penuh dengan buah.....

hahhhh tudia durian bini aku cakap ,dah bukan kebetulan rupanya sebab bini aku bagitau ada org post dekat group kejiranan aku yg satu bag plastik besar durian rm 15,ambik pilih sendiri masukkan berapa biji yg boleh muat tetap rm 15,tapi durian kg la fresh2 lagi,
Bila aku tanya dari Sungkai katanya..


Aku beli 2 bag,sbb apa setiap kali tengok durian aku tahu anak2 aku yg berdua ni memang suka durian...

Asyraf & Amani

Tengok betol kan Food Is Memories.....tgok durian ingat anak2  yg  suka sangat makan durian..wowww kata2 puitis la. mana dapat idea ni?ala mana lagi, betol juga apa dikatakan dlm film ni



Ada babak dlm film ni hero menangis sbb bila makan makanan darimana asal usul dia ,dia menangis....

oppsss keesokan pagi time sahur sempat lagi aku kopek sebiji baq hangggg sekali makan memang xsehebat Musang King,Udang Merah,Raja Kunyit,D24,101,111,1234,888,durian atok kau dan omak kau..tapi taste dan rasa fresh dari dusun tu ada..

hahhhh time ni la yg kata Food Is Memories,bilamana rasa durian ni x seperti durian yg hebat2 lain,kenapa taste dia?nak tau k?kalau kauorg membesar kat kampung time tu xder lagi durian hebat2 tu yg ada hanyalah durian kawin biasa saja...try beli sebiji kauorg makan,rasanya tiba2 ingatkan aku suatu masa dulu time muda2 bilamana musim durian...

-Time balik sekolah singgah dusun rembat durian 
-opppsss bukan dusun aku just rembat kat dusun org jer,
-Time musim2 durian ni lah tdo kat rumah pun jarang2,
-Kenapa kemana?hahhhh tudia tdo dekat dusun la tapi masih dusun org hahhahahah,
-Ingat hujan ribut,buah gugur,nak kena pergi kutip tengah2 malam atas bukit hutan..
-Fuhhhh seram juga tu tapi inilah lah yg buatkan kenangan bertambah manis..inilah sebenarnya terjadi bila aku makan ulas yg pertama durian Kampung tadi....hahhhh kau ader...aku yg makan kau yg panas.

Itulah yg mana kadang2 kita makan dekat luar sedap macamana pun ada x imbau kenangan silam time muda,time sekolah,susah senang dekat university,tapi sekarang serba serbi mudah kot kalau study kat University..Mcd,Kfc dan banyak lagi..tapi bagi aku bila mana makan2 makanan ni semua satu jer selain ingatkan aku..dulu2 mana ada semua ni,makan macam ni..itulah selalunya aku cakap atau bagitau wife aku...

Pernah ker kau rasa?selalu kawan aku kat Penang bagitau ,kadang siap boh gambar lagi durian Hor Lor mak ai isi dia,kaler dia,tapi bagi aku x setanding duriang kampung lagi yg bilamana makan jer dapat ingat kenangan manis dulu2...

-Ni lah sebenarnya makanan yg betol kita perlu,
-Makan jer ingat masakan mak kita..
-Makan jer ingatkan bilamana kita x mampu nak beli makanan yg hebat2 lain..
-Biar simple tapi PRICELESS..
-Buatkan kita rindu Kampung halaman
-Berebut makan time kecik2
-Mak dan Ayah bagi nasihat time makan(jgn berborak time makan,kadang ada betolnya sbb kenikmatan time makan tu akan hilang,sedar2 dah kenyang)

Hahhhh macamana tipu la kau ni..xper kaorg boleh try cari something yg mana bila makan jer ingat kg halaman tapi for sure makanan tu xkan sebaik masakan Emak kauorg..yg mana dia masak dengan kasih sayang...tanpa Aji,Chicken stok pun masih sedap...

PS:Kadang2 yg terbaik itu x semestinya mahal,bagus,hebat,yg penting nilanya,kenangannya...dan cara memperolehinya...


No comments:

PETUA UNTUK KEKAL MAINTAIN KETIKA MCO COVID 19.

Assalamualaikum dan selamat berpuasa semua. Oleh kerana buat masa la ni ada yang tak bekerja dan bekerja dari rumah dalam tempoh Pe...