Tuesday, August 18, 2015

Rumah Kena Pecah Lagi...

Hurmmmm kalau dasar penyamun tetap peyamun,macamana kauorg lock,bubuh alarm,grill yg bagus sekalipun,dah memang kerja diaorng tetap masuk dan pecah....tapi cuba letakkan diri kita sebagai penyamun,perompak agak2 dah tahu susah nak masuk,ada security bagus,grill bagus kauorg tentu fikir dua kali juga kan....hurmmmm tu la sekurang2nya apa yg boleh dilakukan oleh owner rumah usaha buat yg terbaik the rest jgn lupa berdoa minta dekat allah,kalau buat semua tu dan berharap 100% selamat disebabkan semua apa yg kita buat tu untuk kebaikan,sbb macamana sekali pun ketentuan ilahi,tapi kalau kau x buat dah tentu senang bagi peyamun....

Fuhhh panjang aku bebel,rumah aku ker yg kena pecah?bukan rumah aku yg kena masuk dek penyamun...mana x bebel masuk kali ni dah kali ke 10 ok....kali ke sepuluh nak bagitau ni.....

1.Owner duit banyak ataupun memang x mampu pun x tahu,beli rumah mahal2,konon hebat  bagus  ntah ler beli rumah tu pun aku agak2  berapa banyak  down payment nya?ada ke?itupun kalau ada,kalau xder hurmmmm canang la satu kampung kau beli rumah mahal2 tapi lock pun sampai sudah x mampu nak beli....

2.Bukan marah sangat pun tapi tu la,saja mulut aku bau longkang,haprak,mana x haprak,kalau kauorg hangin x?rumah kauorg semua dah ok,AJK tebal muka minta duit gara2 nak buat grill nak tutup lorong belakang rumah,alih2 peyamun masuk ikot rumah belakang  pergi samun rumah kauorg ..kauorg rasa?terbakor k?hangin ke?kalau aku?hurmmmm x kisah sangat pun sbb bukan rumah aku,tapi tu la atas dasar prihatin kena juga ambil tahu,bukan sampai nak selak kain kauorg ambik tahu hal keluarga bagai ,kalau rumah aku memang xder apa sangat pun,dan masih boleh hidup kalau tanpa TV 43 inchi,tanpa sofa mewah,tanpa segalanya2 tapi di lubuk hati sapa xder nafsu untuk semua ni..

Ni gambar anak aku ok...tgok perhatikan betul2 rumah kat belakang tu..mahal ke?x mahal ler tapi nak beli kalau market price pun mahu rm430k-rm450k juga la....x sanggup aku susah payah beli lepastu biarkan lalang,rumput sampah penuh kat laman...

3.Ini gara 2 3 hari yg lepas ada rumah di kejiranan aku yg kena pecah masuk,semua dah ok boleh pulak rumah belakang jadi akses dia masuk,fuhhh rumah rm400k beb bukan 40k ok,xkan lock rm 30 yg ciput paling murah kau x mampu nak beli bubuh lock kat pintu pagar kau....tu la aku ni nak kata alim x sangat jahil2 aku pun tahu yg kalau kita ni hidup berjiran macamana pun kena jaga hati jiran2 walaupun kita buat kerja ketuk megetuk atau nak bakar rumah sendiri pun...tu sbb nak buat rumah cantik2 pun kena ada permit dari majlis...lagikan pulak suruhan agama...

4.Berbeza pulak bila aku duduk dengan jiran lama aku dulu,bagusnya...xder la bagus tapi diaorg boleh fikir hidup berjiran walaupun bukan sebangsa dgn aku...

5.Tapi selalu kalau baca benda baik2 nak jer dia akan tulis kita ni kena bersangka baik,mana tau dia memang x mampu,tapi boleh fikir x kauorg bila hidup berjiran kalau x mampu bagitau,bukan senyap kau duduk berjiran,mati xdernya boleh korek kubur kat dalam rumah kauorg tu...x pun suruh canang satu taman yg kau susah,just jiran sebelah kau dah cukup...

6.Aku selalu ingat diaorg yg jenis beli rumah ni x datang duduk org jenis yg banyak duit,kaya.yer la rumah buat elok2 biar jer,atau memang x buat apa2 tapi tinggalkan biar semak samun...sekali baru tahu x der kaya sangat,mybe diaorg kerja luar malaysia,luar dari KL dan Selangor kan...dan terpaksa sbb jauh mana tahu kan...

7.Selalu aku fikir positive juga la tapi kali ni ntah aku memang xleh nak tahan dah dgn jiran yg jenis pentingkan diri,bongkak bajet2 kaya...mati sakit dah tentu memang jiran dulu yg akan tolong aku,sbb family aku jauh,lain la kauorg mungkin jenis sanggup tunggu hanya semata2 xleh nak sembang dgn jiran sebelah atau  minta tolong jiran selorong....
Ini rumah TYPE lain dari rumah aku tapi harga boleh tahan ler...dalam harga boleh tahan tu ada juga org yg kaya ni beli dan biarkan hutan lalang tumbuh,dan ular bersarang....

Pada hakikat kau jadi melayu...ok lagi..tapi kau dah melayu sah2 muslim memang xleh lari dari kenyataan hidup yg kau ni bila mati nak ada org usung kau time naik masjid,time nak masuk lubang kubur...nak kena ada org melawat kau..kau dah mati berulat busuk sekalipun tunggu dalam kubur jer kau tahu tapi bini anak kau nak kena hadap masyrakat ,kejiranan kau juga..

Wowww panjang lebar bebel..hurm puas hati aku puas...mampos aku esok2 tersesat ada jiran aku tgok atau baca blog ni....

Ni tengah tulis ni nasib baik cuaca sejuk jer,hujan ada sesetengah tempah dah dinaikki air...jgn di naikki ulor sudah...yer ker ulor?ada juga kadan dinaikki ulor...nak pulak jiran2 yg beli rumah sebelah aku ni dan seangkatan dgn yg x datang duduk tu rumput dekat halaman pun dah ada anak gajah,harimau,lembu dan kancil kat laman....

#Besar ker rumah yg kau beli.....bebel panjang sangat ni?
#Org lain punya rumah,kau yg rimas
#Beli rumah xnak jaga..banyak sangat ke duit kau..
#Mampus aku kalau jiran yg baca....
#Mulut aku yg berbau longkang..kau yg rasa

Hahhhh nanti aku cerita pasal banjir pulak kauorg tunggu jer......beli rumah mahal2 sekali kena banjir hah kau mana x susah hati....

No comments:

PETUA UNTUK KEKAL MAINTAIN KETIKA MCO COVID 19.

Assalamualaikum dan selamat berpuasa semua. Oleh kerana buat masa la ni ada yang tak bekerja dan bekerja dari rumah dalam tempoh Pe...