Wednesday, May 1, 2013

Balik Kampung....Last Part


Hmmmm mcamana penulisan aku?best ke x maaf ler yer aku hanya tulis ikot apa yang terlintas di dalam kepala jaa,salah taiping bisa la aku pun bukannya pandai sgt dan laju sgt bila guna laptop ni hehehhehe,hah kali ni panjang sikit kot bebel gambar pun banyak sikit,bak kat depa org kedah merepek kuat dak pun mulut bereteh cakap berhenti,sebab hak ni last part pasai balik kampung,macam kesimpulan la dak pun hujah last sebelum jatuh hukum,hangpa pun kalo nak jatuh hukum kat aku pun yg aku ni tulis teruk ka dak baca la bagi habis dulu nooooo.....

Balik kampung mmg syok la duduk sana 4 hari,rabu malam bertolak balik sana,ahad petang mai KL dah...ayah aku x sihat,sekurang2nya aku ada balik jengok,mak aku pun x larat dah kesian dia dok susah payah masak,kemas rumah,basuh pakaian untuk ayah aku,jaga ayah aku walaupun dia sendiri pun dah x larat sangat pun,dah 45 darjah kalo dia berjalan tanpa tongkat yang dibuat oleh ayah aku dengan penuh kasih sayang untuk seorang isteri yang dah separuh abad bersama...sedih pun ada nak bertolak balik aku pun xtau pasai pa kali ni berat hati nak tinggalkan kampung dah tu dok taip last part blog ni pun airmata dok bertakung,ingat sbb aku dok teringat kat depa kedua2 ibubapa aku yg besar kan aku dalam susah payah kot.....nah ni tgok gambaq depa dulu pastu sambung baca ok.....

       hah tgok mmg berumur dah kan....dekat 80 dah umur dia,sedang menceritakan sesuatu dengan
       penuh penghayatan.......mak aku"Che Som Binti Haji Abdul Rahman"peneman setia ayah aku
       meniti hari tua bersama-sama....



  hah ayah aku"Man Bin Ahamad" seingat aku umur dia pun dah 80 lebih,merenung jauh tentang hari2 mendatang sambil tangan membalut rokok daun......masih gagah meniti hari tua bersama mak aku.
kegembiraan datang dengan kepulangan cucu-cucu dan anak yang jauh sekali sekali dapat mengubat kepenatan dan kerinduan yang terpendam..............hmmm pembantu setia tok ketika mengemas rumah.

      Pemandangan indah dari belakang rumahku........Kampung halaman tempat untuk betul2 tenangkan fikiran dan kekusutan hiruk pekok ibukota Kuala Lumpur.......kelihatan nun jauh di sana Gunung Jerai.

Hmmm banyak yang aku lalui kali ni bila balik ke kampung halaman ,yer la oi anak dah dua seorang 2 tahun setengah dan yang seorang tu baru jer lepas pantang so macam2 kerenah depa nak kena layan..Penat juga la dibuatnya oi,awal pagi bangun setiap hari bukan apa semata2 dok kluaq beli sarapan pagi.Pi jalan2 lawat kawasan,bukan kawasan nak megundi no sbb aku x brapa suka sangt politik-politik ni yang aku tau on time pi la vote,dok risau apa ehhhh no....

    Tudia PAS,UMNO,PKR,DAP......megah berkibar bendera,poster di merata-rata....Pandai2 la hangpa vote sapa yang hangpa suka,xdak org nak marah ehhhhhh kalo hangpa vote DAP sekalipun..DEMOKRASI kot...Bila kali terakhir YB,TUN,TAN,SRI,TUAN,HAJI melawat kawasan kauorg tgok,tanya, mcmana dengan penduduk kawasan kauorg?x kisah ler PAS,BN,PKR,DAP ke lima tahun pegang,setahun sekali melawat kawasan xyah protokol,pakai jer seluar koyak baju buruk bukan kata org hina lagi org sanjung ada ler,setahun sekali habiskan duit semata2 melawat kawasan rakyat x marah ehhhh kita dok bayar mcm2 kot tiap2 tahun.

Bertolak balik ke KUALA LUMPUR,dengan berat hati kali  ini mungkin sebab keadaan ayah aku yang x berapa nak sihat,mak aku yang dok x larat,nak lanjut cuti biasa la dah masuk tahun kedua,tempat kerja asyik short staff jer,nak buka sendiri kadang2 fikir risiko la,dapat ker aku tanggung anak2 dgn bini aku,cukup ker duit,kalo sorang aku jer,dah lama aku serondoi jer.Mana xnya kalo tgok muka ayah aku sayu jer dok menahan kesakitan dia.......

           hah tgok renungan penuh kesayuan,sambil menahan kesakitan....demi anak2 tahan
       dan sembuyikan juga kesakitan...Ayah aku jenis yang xnak susahkan anak2 dan kalo boleh
       xnak org tahu tentang kesakitannya....

Pukul 2 keluar dari rumah ambik barang org pesan lagi,singgah rumah kakak aku kat Sungai Petani lagi  
layan nasi briani dulu sembang lebih kurang dah pukul 5 baru bertolak,satu kemistian singgah rumah kak aku,selalu dia masak untuk bekalan untuk aku dalam perjalanan,tapi kali ni belasah kat situ jer...sambil dalam masa yang sama anak aku boleh main dgn anak dia sambil yang kecil sekali layan tdor dia...



       hah dia kalo boleh tdo pastu tertonggeng macamni xyah cakap la oi....berjam-jam dia layan....

Selalu aku kalo nak drive balik KL awal2 aku dah kurangkan makan takuiit megantuk habaq hang,kalau megantuk susah la sbb dah masuk malam sikit bini aku x boleh drive,sebelah rabun,sebelah kalau tgok lampu kereta malam2 jadi berkelip dan bersinar mcm bunga api di malam raya hehehehheheheheh.Drive tekan laju juga la sbb nak sampai tapah kurang2 dalam masa 2 jam lebih gitu then boleh rest,selalunya gitu ler lepas tu nak kerap berhenti pun x per dah janji dah separuh perjalanan...nasib baik awal lagi tekan punya tekan sampai sampai behrang kot,yang tempat gerai2 buah banyak tu,belasah buah lebih kurang pastu lali jer apa g suruh bini aku yg drive hehhehehe best oi dok belakang org drive rasa nikmat la,pasai pa xdok depan?hah tu anak aku yg sulong tu dok(Typical malaysia,anak2 duduk sit depan.kalao oversea sampai 5 6 tahun masih duduk sit belakang lagi)salah aku juga x ajaq haritu.....makan masuk la.

La ni penat oi bawa kereta x macam zaman bujang dulu nuuu tudia awek deman kat melaka boleh lagi pukul satu malam drive sorang2 pi tgok dia fuhhhhh la ni jgn cakap la...penat x penat kalo cuti mcm tu la,depa kat best cuti balik kampung yer la tapi part x best tu drive ler then x puas sbb dok sat sangat kat kampung,pastu penat x dan nak hilang.

Asal plan nak balik 3 hari jer,lagi 2 hari plan nak dok Batu Feringghi layan hotel lepak rest.last ayah x sihat apa g kansel la plan aku tu,last2 on dway balik dok pikiaq juga nak rest n lepak sambil dok sembang dengan bini aku,biasa la balik hari Ahad,selasa baru kerja isnin tu tuk rest and kemas apa yang patut,last mai idea 1st nak naik Cameron Highland,pikiaq2 mai takot check in pun dah lewat kot pukul 9,kansel. 2nd nak turun pi Pangkor x pun area Ipoh tapi jadi sbb ingat mcm x best sbb masa,last choice ajak bini aku pi LOST WORLD TAMBUN,pikiaq pi pikiaq mai jadi on,apa g rembat ja la dgn x tau jalan turun highway pun sebelum tempat yg sepatutnya turun,ikot sedap mata la tgok signboard,last2 jumpa juga apa g check in la rest and relax kat sana sempoi,sbb dok pikiaq x jauh sgt dah dgn KL tekan minyak kereta laju sikit 2 jam dah boleh sampai so REST,LEPAK,RELAX kat sana la.......check in punggah apa yang patot bawa masuk hotel mandi tgok tv update blog then tdo laaaaaaaaaaaaaa.LOST WORLD TAMBUN,best x?hangpa pernah sampai dak?hotel ok?mahal x?breakfast best x?masuk tempat main best x?brapa harga?macamana nak pi sana?hah nak tau tunggu la entry aku lepas ni pasal LOST WORLD TAMBUN NO.....part bali kampung dah habis dah,hangpa baca ok dak kat sekerat jalan,oi x baik do org tua2 cakap buat kerja sekerat jalan,nak baca?baca la bagi habis no.....kateeenya tunggu la esok lusa aku Publish la...


                                                          LOST WORLD HOTEL TAMBUN....Best x duduk sana?






No comments:

PETUA UNTUK KEKAL MAINTAIN KETIKA MCO COVID 19.

Assalamualaikum dan selamat berpuasa semua. Oleh kerana buat masa la ni ada yang tak bekerja dan bekerja dari rumah dalam tempoh Pe...